De lichtgewicht oplossing in water

Het laden van gewalste platen op een vrachtwagen

Alumeco levert grote hoeveelheden aluminium aan een Duitse scheepswerf die het lichtgewicht materiaal gebruikt voor het bouwen van high-speed militaire schepen. De zekerheid van levering is het absolute sleutelbegrip in deze samenwerking.

 

De Duitse scheepswerf heeft een zeer grote productie, waar de wachttijd, net zoals in alle andere productiebedrijven, zeer kostbaar is. Juist om deze reden legt de scheepswerf grote nadruk op de zekerheid van levering van de overeengekomen hoeveelheden en materialen:

 

'De zekerheid van de levering is van groot belang voor de klant en het is onze verantwoordelijkheid om te garanderen dat wind- noch weersomstandigheden, of iets anders, de overeengekomen levering in gevaar brengt. Het is een zeer grote levering, die niet kan worden stilgelegd. Normaalgesproken ontvangen wij de bestellingen 14 dagen vooraf met de exacte eisen over hoe het materiaal moet worden geladen voor transport,' aldus Morten Borup Elkjær, Project Manager bij Alumeco.

 

'De bestelling wordt in een uiterst specifieke volgorde plaat voor plaat gelost. Dit zorgt ervoor, dat de platen in een bepaalde volgorde kunnen worden opgehesen, welke zo is gepland dat deze overeenkomt met de productie van de klant. Op elke plaat bevindt zich een referentienummer, dat op verschillende manieren is geplaatst. De verpakking is natuurlijk tijdrovend, maar het is zeer belangrijk voor de klant. Tegelijkertijd omvatten de logistieke vereisten een zekere interactie tussen de klant, ons magazijn en de logistieke afdeling.'

 

Snelle lichtgewicht schepen met grote motoren

De Duitse scheepswerfeigenaar, die anoniem blijft, levert de snelle aluminium schepen aan militaire maritieme klanten.

 

'De schepen, die de klant voor hoofdzakelijk Aziatische en Arabische klanten bouwt, zijn licht van gewicht met een grote motor. De hoge snelheid van de schepen, die voor de jacht op terroristen en piraten worden gebruikt, is te danken aan de motoren,: zegt Morten Borup Elkjær en vervolgt:

 

'De klant gebruikt uitsluitend aluminium om de schepen licht van gewicht te maken, dat gekoppeld met de grote motor geeft de schepen hun hoge snelheid,'

 

Zeer grote platen

De platen die door de scheepswerfeigenaar worden besteld, zijn zeer groot.

'De klant ontvangt vrij grote platen van ons - 2 x 8 en 3 x 10m - hetgeen overeenkomt met een vrachtwagenlading van 40ton aluminium. Wanneer de klant de platen ontvangt, worden zij op een enorme snijtafel geplaatst. Hier worden ze gesneden tot items ter grootte van een Deense 20 Kronen munt. De items worden vervolgens verplaatst naar een hal waar ze worden geassembleerd. Tenslotte worden ze onderdeel van een schip, dat met een steiger in een hal staat. Van onder naar boven is dit in hoogte gelijkwaardig aan een gebouw met 7 verdiepingen,' rondt Morten Borup Elkjær af over het partnerschap waarvoor de laatste levering voor nu in 2019 geschiedt. Voor die tijd zullen vele tonnen aluminium worden geleverd, want aluminium is de lichtgewicht oplossing voor snelle schepen in het water.

 

 

Bekijk onze video:

  • Het hanteren van grote platen voor de klant
  • Het laden van platen EN AW-5754 of EN AW-5083